Czym jest metoda gier diagnostyczno-symulacyjnych (MGDS)?
MGDS to forma rozpoznania predyspozycji i zainteresowań zawodowych oraz uzdolnień przedsiębiorczych uczniów powyżej 18 roku życia za pomocą specjalnie opracowanych gier społecznych. Wspomniane gry łączą w sobie elementy diagnozy oraz symulacji, dzięki czemu pozwalają jak najtrafniej określić różnego rodzaju preferencje i predyspozycje.
Zestaw narzędzi opartych o MGDS przyjął formę przewodnika złożonego z 18 gier diagnostyczno-symulacyjnych. Dzięki nim, uczestnik odpowie na trzy kluczowe pytania:
Powstały przewodnik zawiera:
- Szczegółowe scenariusze gier.
- Proponowane warianty każdej gry, uwzględniające potrzeby uczestników, rodzaj i liczebność grupy, miejsce przeprowadzenia gry itp.
- Materiały niezbędne do przeprowadzenia każdej gry.
Konstrukcja każdej z gier umożliwi sprawne wykorzystanie jej podczas zajęć szkolnych. Podczas gier zakłada się zarówno interakcję z innymi uczniami, jak i pracę indywidualną.
Dlaczego gry?
- Są świetnym pomysłem na niecodzienny scenariusz lekcji.
- Ich dynamiczny charakter zapobiega znużeniu uczniów.
- Wspierają komunikację z uczniami obawiającymi się podjęcia współpracy.
- Zakładają aktywizację i interakcję uczestników.
- Trafiają do dużego grona odbiorców.
- Są możliwe do przeprowadzenia podczas zajęć lekcyjnych.
- Pozwalają w niezwykły sposób poznać samego siebie.
- Charakteryzują się dużą elastycznością – można je przeprowadzić w różnych miejscach i w grupach o różnej liczebności i potrzebach.
- Przygotowanie się do ich przeprowadzenia jest bardzo łatwe.
Podstawy teoretyczne:
Gry stworzono zostaną w oparciu o teorię konstrukcji kariery M. Savickasa. Wybór koncepcji M. Savickasa nie był przypadkowy i wynikał z następujących przesłanek:
- Uwypuklenia znaczenia narracji w procesie kształtowania kariery zawodowej, co jest spójne z założeniami przebiegu gier diagnostyczno-symulacyjnych.
- Podkreślenia znaczenia przeszłości i teraźniejszości dla przebiegu procesu kształtowania kariery.
- Zgodności z międzynarodowymi standardami i kierunkami rozwoju poradnictwa zawodowego.
- Twórczego zintegrowania cennych założeń i wyników dotychczasowych badań.
- Wyraźnego akcentowania elementu rozwojowego, podkreślającego znaczenie ciągłego konstruowania kariery zawodowej na różnych jej etapach, co jest szczególnie ważne w przypadku doradztwa skierowanego do osób dorosłych.
Intencją twórców gier było dostarczenie graczom wielu wrażeń, refleksji i informacji zwrotnych niezbędnych przy świadomym konstruowaniu kariery zawodowej.